Vode li napredak i prosvijetiteljstvo neizbježno u fašizam ?

13094354_10208035575225920_2999621405110597500_n

Ustvari , pravi je naslov trebao biti ” Vode li napredak i prosvijetiteljstvo uvijek neizbježno u neku vrstu fašizma ? “. ali bi bio još duži od postojećeg i samim time malo predugačak ,a nisam siguran je li i sto posto suvisao. Ma dobro, naslov mora biti malo zvučan i onako provokativan, to sam naučio čitajući blogove i kolumne. Zašto baš ova tema ? Nema nekog presudnog razloga, samo taj što sam u zadnje vrijeme malo čitao o tome, a evo svjestan sam da ako želim imati blog , da bi svakako povremeno bilo dobro nešto napisati i okačiti na njega.

Ako je sav bitak ili sve što nas okružuje i što jest, materijalan , onda je svijest nešto potpuno drugačije, potpuno nenalik na bilo što u univerzumu. To nam dakako kazuje Jean Paul Sartre. Svijest je onda po tom; ne biće, ne stvar, ustvari ništa opipljivo. Zvuči malo negativno , ali upravo ta negativnost daje svijesti slobodu potpuno jedinstvenu u stvarnom svijetu. Zaključak je: mi, ljudska bića smo apsolutno slobodni. Ništa ne može determinirati naš stav ili našu svijest , osim našeg stava i naše svijesti. Čovjek je potpuno slobodno biće . Pod uvjetom naravno, da je autentičan. Naravno, većina ljudi ,ipak nije slobodna i živi neautentičnim životima, oslanjajući se i prepuštajući se vodstvu drugih ljudi i pojava. Za Sartrea, dakle i Bog koji za njega niti ne postoji, i priroda su potpuno irelevantni u čovjekovim odlukama, a upravo zbog pomenute svijesti. Dakle, niti Bog niti priroda niti društvo nam ne mogu reći kako trebamo živjeti, to moramo sami odlučiti i birati. Mi smo ekstremno slobodni.

Sad kad malo bolje pročitamo ovo i promislimo, dolazimo do zaključka da je ta sloboda zapravo zastrašujuća i da većina ljudi bježi od te slobode. Bježimo u ono što Sartre naziva “mauvaise foi” ili u lošem prijevodu – loša vjera. Lošu vjeru ipak možemo jednostavno definirati – to je laganje samoga sebe. U lošoj vjeri ja lažem samoga sebe da je moja svijest vezana za nešto fiksno i materijalno. Nešto što ne omogućuje slobodu izbora i obično mi daje puno alibija za izbjegavanje odgovornosti. Jer , ako sam apsolutno slobodan , onda sam i apsolutno odgovoran. To je naličje slobode. Nikad ne mogu reći da sam učinio nešto jer je to uobičajeno u društvu, jer to svi rade, jer se to tako tradicionalno radi , jer su me tako učili roditelji, institucije , kultura  itd. Samostvarenje je moguće samo kroz akciju, djela – engagement. Engagement otkriva naše ja, tko smo ustvari. Za Sartrea i francuske egzistencijaliste drugi svjetski rat i okupacija Francuske je bila upravo idealna prilika za dokazivanje svoje teorije. Čovjek je bio slobodan birati :  trpjeti i ne raditi ništa , surađivati s okupatorom ili boriti se i pružati otpor.” Nikada nismo bili tako slobodni, kao za vrijeme okupacije ” – rekao je. S tim da treba imati na umu da je pružanje optora često znalo izazvati pogubne kontraefekte u njemačkim odmazdama nad nevinim civilima. Tako znači da. nema pravilnog odgovora na pitanje- pružati otpor ili kolaborirati , radi se o duboko egzistencijalnom intimnom pitanju i niko vam u tome nije mogao poslužiti kao vodilja, niti društvo, niti religija, niti filozofija niti priroda. Sami ste morali odlučiti šta je ispravno za uraditi.

E sad , kakve veze ova Sartreova filozofija ima sa naslovom. Naravno, za prosvjetljenje , mjenjanje paradigme i napredak nam je potrebna upravo svijest i sloboda donošenja zaključaka suprotnih od postojećih , uvriježenih regula. Kako ipak sve te naizgled pozitivne stvari mogu voditi u regresiju, kazuju nam ljudi koji su pripadali takozvanoj “Frankfurtskoj školi” , koji su razvili svoj unikatan način društvene kritike. Njihovi uzori su bili Hegel , Marx i Freud, što može biti i malo čudno, jer će mnogi reći da marksizam i Freud i nemaju puno zajedničkog. Valja spomenuti neke najistaknutije mislioce iz ove škole, a to su svakako bili: Theodor Adorno , Max Horkheimer i Herbert Marcuse. Ono što su frakfurtaši uradili jest to, da su spojili psihonalizu sa svojim zapadnjačkim neomarksizmom. Zapadnjački marksizam je pokušavao napraviti odmak od lenjinističko staljinističke idoelogije i totalitarizma i biti kompatibilan sa zapadnim individualizmom , iako ne i s kapitalizmom. Kad je Hitler došao na vlast 1933-e , svi su bili primorani napustiti Njemačku. U egzilu su Adorno i Horkheimer radili na ” Dijalektiki prosvijetiteljstva” , duboko pesimističnom odgovoru na po njima najfundamentalnije pitanje – Kako  je moguće da na vrhuncu europske civilizacije, u momentu dvadesetog stoljeća kada imamo najsofisticiraniji oblik društva sa mnogim demokracijama , sa brigom za pojedinca i njegova prava , da se upravo u tom momentu europska civilizacija okreće u najgori barbarizam , nikad prije doživljen ?  Kako  je moguće da na vrhuncu civilizacije i racionalne misli i znanstvenog pristupa dolazi do najiracionalnijeg barbarizma u povijesti ? Kako su se antisemitizam i holokaust mogli dogoditi upravo u srcu Europe ?

Prokužili su da još od Homerovog vremena , odvajanje ega , odnosno aristokracije , od tijela  iliti robova i žena i ostatka prirode jest bio način prosvjetiteljstva. Drugim riječima, progres, koliko god bio dobar i poželjan, uvijek donosi  separaciju racionalnog ega onih na vlasti i u moći , od emocija i  “tijela” , odnosno onih drugih. Ego individue koja traži moć , pripadnika aristokracije, kapitalističke buržoazije itd , se mora odvojiti , odnosno razlikovati sebe od nižih klasa, mora reći ” ja nisam kao oni”. Kako to urade ? Koristeći Freudov koncept ovako su to objasnili – moraju suzbiti u sebi njihove tjelesne nagone i impulse i sve ono što im je zajedničko s bogcima iz nižih staleža , a u što obično ulaze i žene, sve druge rase i slično. Pripadnik višeg staleža mora misliti ” ja sam jedini kontoliram sebe i svoj život, moj ego i moja svijest su gospodari moga tijela, što  nije slučaj sa tim užasnim ljudima kojima vladamo”. Ali , moderna znanstvena racionalnost , počevši od 18.stoljeća ,  je usmjeravala taj racionalni ego , oslobađajući ga konkretnih vrijednosti, sentimentalnih vezivanja i religijske metafizike, ostavljajući samo vrhovno nadmoćan , instrumentalno racionalan centar moći, čija samosvijest cvijeta kroz razdvajanje i razlikovanje od drugoga i drugih. Tako da, Adorno i Horkhemier tvrde, da smo ostavljeni egu koji je sposoban učiniti sve, a istovremeno ne vjeruje u ništa. Ovdje ćete primjetiti da ovi marksisti zvuče dosta poput nekih konzervativaca, da ne kažem religioznih ljudi, no ono što žele reći je – moderni svijet se bazira na razumu i racionalnosti, znanstvenom pristupu, uvjerenju da je svaki pojedinac racionalna individua sa demokratskim pravima , ali što više baziramo društveni poredak na samom razumu , više otkrivamo da razum sam nema ništa substancijalno reći o moralu. Ilustracija toga što govore je za njih, filozofska pornografija Marquisea de Sadea. Što više moderna znanstvena svijest postaje sofisticirana , više vjeruje u ništa. A ne vjerovanje u ništa vas dovodi do zaključka da je iskorištavanje drugih ljudskih bića kao objekata za zadovoljavanje bilo koje vrste potreba i želja, u redu. Tragičan zakjlučak svega ovoga je da prosvijeteljeni pojedinac , koji je ušao u novo doba, gdje se riješio praznovjerja i zatucanosti , i treba da donosi prosvjetljenog vođu koji će donijeti individualne slobode i jednakost i misao da će sloboda i moć ići ruku pod ruku , se zapravo pretvara u fašistu, sposobnog za svaki akt podčinjavanja drugih.

Zaključak je : ima nešto u prosvjetiteljskoj misli , počevši od 18.stoljeća, da je samorazarajuće. Nešto što neizbježno vuče u fašizam. Ovaj pesimističan zaključak su Adorno I Horkheimer izvukli , čak kao umjereni fanovi prosvjetiteljstva i napredka. Pa što onda reći ?  Koju poruku poslati ?

 

 

 

 

4 misli o “Vode li napredak i prosvijetiteljstvo neizbježno u fašizam ?

  1. “Adorno i Horkhemier tvrde, da smo ostavljeni egu koji je sposoban učiniti sve, a istovremeno ne vjeruje u ništa”, vidiš, ovo sam propustio pročitat ranije, opet se poučih na tvom blogu, @caninho! I ima nešto doista tužno u svemu tome… Gdje je prosvjetiteljstvo skrenulo sa svoga puta, to sam se ja pitao otkako sam zatvorio zadnju stranicu Sloterdijkove Kritike ciničkog uma cijelo vrijeme? Sad se pokazuje da nije nigdje skrenulo nego je u svojoj naravi takvo! Što je još gore, što se zapravo može prosvjetliti? Jedino naš ego. Mislim da je prosvjetiteljstvo na kraju na egu i puklo… Ono što mu je oduvijek nedostajalo to je bio taj osjećaj zajedništva sa zbiljom, koju ja nazivam duh, dakle, nedostajalo mu je osjećaja…

    Sviđa mi se

    • Magičaru na ovo što si lijepo napisao ću ti odgovoriti citirajući blogera Blogdana sa Buke u njegovom novom komentaru a mislim da se dosta slaže s ovom temom :” Ovaj svet neće spasiti ni inteligentni, ni bogati, ni uspešni. Neće nas izlečiti ni znanje, ni pare, ni titule. Ovom svetu danas treba beskrajno ljudskosti, a ne na kašičicu.Pošto su dobar i lud oduvek važili za braću danas svi, bežeći od etikete ludaka, biraju da se predstavljaju kao zli. Kažu štite sebe na taj način. Bolje da izgledaju nepristupačno nego priglupo, bolje da budu odbojni za komunikaciju nego podobni za zajebati. Nekom sumanutom logikom postalo je bolje da se kroz život ide uveravajući druge da nisi baš toliko dobar da slučajno ne bi pomislili da si lud ili glup.”

      Liked by 1 person

      • Uh, ovo je odličan uvid, brate @caninho, pratim i ja Blogdana, on sve kaže što i mi govorimo, jedino što on to kaže na uvjerljiviji i životu bliži način da ga svi ljudi razumiju… Znači, svaka čast i bratu Blogdanu! 🙂

        Liked by 1 person

      • a evo sam pronašo i još nešto – itekako povezano i mislim da je za tebe zanimljivo…američki filozof Alasdair Mc Intyre je tvrdio otprilike: ako je projekt prosvjetiteljstva služio za opravdanje racionalizma i racionalnog stajališta i odvajanje od bilo kakvog kulturalnog ili tradicijskog okvira i ako nije uspio u tome…ili drugim riječima ako su Descartes, Locke, Kant i drugi pokušavali dokazati postojanje znanja neovisnog od slučajnih faktora poput: gdje ste rođeni, kakva je vaša kulturna tradicija itd i ako je takav projekt danas propao…onda nam ostaje prihvatiti jednu od dvije mogućnosti . da moć a ne istina treba evaluirati pitanja naših općih vrijednosti ( drugim riječima -Ničeova volja za moć-) ili se moramo vratiti drugačijoj vrsti racionalnosti, racionalnosti antičkih vremena…ono što on ustvari kaže je da – ako je projekt modernističkog prosvjetiteljstva propao onda su jedine opcije – Niče ili Aristotel…on sam smatra da racionalnost funcionira jedino unutar tradicijskog okvira…racionalnost nije strukturiana da riješi političke ili etičke probleme ako nije kontekstualizirana unutar ođređene tradicije. A znamo da je prosvjetiteljstvo govorilo suprotno – da moramo ostaviti iza sebe i odbaciti praznovjerje, običaje, tradiciju …da su to stvari koje nam ne daju napredovati… da moramo vjerovati samo razumu, iskustvu i prirodi.

        Sviđa mi se

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s